Готуємо майстрів спорту. Проведення радіозв’язків голосом (SSB, FM, AM)
Работа с молодежью |
Частина 5. Попередня частина тут.
Тепер можна приступати до встановлення справжніх радіозв’язків за
допомогою трансивера колективної радіостанції. Найпростіше починати з
навчання радіотелефонним QSO. Учню пояснюються і демонструються способи
користування мікрофонною гарнітурою, педаллю вмикання режиму
передавання, чи використання автоматичного переводу трансиверу у режим
передачі (VOX). Однак, керівникові слід звернути увагу, що в умовах
колективної радіостанції, слід надавати перевагу педальній комутації (РТТ). Це
застереже спрацювання трансиверу «на передачу» від сторонніх шумів і голосів,
що практично завжди наявні у приміщенні колективної радіостанції.
Для перших радіозв’язків найкраще обрати денний 40-метровий
аматорський діапазон. Керівник має бути поруч з оператором. Можна завчасно
підготувати деякі «шпаргалки» загально прийнятих трафаретів типового QSO
для підглядування, за необхідності.
Способів входження у зв’язок існує два: або обирається станція, яка
здійснює так званий загальний виклик, або оператор сам здійснює загальний
виклик. Керівник має навчити учня володінню обома способами. Проте почати
краще з роботи «на пошук» кореспондентів. Це дозволяє обрати станцію для
здійснення перших зв’язків з гучним впевненим сигналом, що дає шанс на
типове QSO без ускладнень. На початковому етапі це є важливим. Зв’язок
здійснюється за таким орієнтовним зразком:
Наша станція – UR4RWW (Україна-Роман-Чотири-Роман-Василь-Василь)
Інша станція – UR6GWZ (Україна-Роман-Шість-Галина-Василь-Зинаїда)
Інша станція здійснює загальний виклик:
Увага, увага, для всіх працює Україна-Роман-Шість-Галина-Василь-
Зинаїда, Україна-Роман-Шість-Галина-Василь-Зинаїда. Прошу відповідати! На
прийманні!
Наша станція:
Україна-Роман-Шість-Галина-Василь-Зинаїда вас викликає Україна-
Роман-Чотири-Роман-Василь-Василь, Україна-Роман-Чотири-Роман-Василь-
Василь. Для вас на прийманні!
Інша станція:
Україна-Роман-Чотири-Роман-Василь-Василь вам відповідає Україна-
Роман-Шість-Галина-Василь-Зинаїда. Доброго ранку шановний оператор.
Дякую за виклик. Сигнал вашої станції 59, 59. Моє ім’я Олексій, моє місто –
Херсон. Ім’я – Олексій, місто – Херсон. Як прийняли? Я на прийманні!
Наша станція:
Україна-Роман-Шість-Галина-Василь-Зинаїда, я Україна-Роман-Чотири-
Роман-Василь-Василь. Доброго дня Олексію! Вашу інформацію прийняла. Моє
ім’я Аліна, а моє місто – Носівка, Чернігівської області. Ім’я – Аліна, місто –
Носівка. Ваш сигнал 59, 59. Я навчаюся у сьомому класі гімназії і маю
тринадцять років. Наша радіостанція належить Носівській станції юних
техніків. Як прийняли? Україна-Роман-Шість-Галина-Василь-Зинаїда, я
Україна-Роман-Чотири-Роман-Василь-Василь. На прийманні!
Інша станція:
Україна-Роман-Чотири-Роман-Василь-Василь вам відповідає Україна-
Роман-Шість-Галина-Василь-Зинаїда. Шановна Аліна, інформацію прийняв
чудово. Дякую. Я також навчаюся у сьомому класі і відвідую колективну
радіостанцію Херсонського радіоклубу «Електрон». На цьому дякую за
проведений радіозв’язок. Прошу вашу QSL-картку. Нашу неодмінно надішлемо.
Мої найкращі побажання! Україна-Роман-Чотири-Роман-Василь-Василь я
Україна-Роман-Шість-Галина-Василь-Зинаїда. До побачення, 73!
Наша станція:
Україна-Роман-Шість-Галина-Василь-Зинаїда, я Україна-Роман-Чотири-
Роман-Василь-Василь. Шановний Олексію, дякую за інформацію і радіозв’язок.
Нашу QSL-картку надішлемо. Всього найкращого! До побачення! 73!
Це орієнтовна форма проведення звичайного аматорського радіозв’язку
між двома аматорськими станціями, українською мовою.
З надбанням досвіду оператори починають вести розмови на інші теми
(погода, навчання, обладнання станції, антени тощо). У деяких випадках,
поставлені юному оператору запитання від оператора іншої станції, можуть
виходити за межі його знань. Тому керівник радіостанції має бути поруч з
оператором, допомагати.
Також слід пояснювати початкуючим операторам, що згідно діючого
Регламенту аматорського радіозв’язку України (п.7.19.5) і міжнародних
регламентів, операторам аматорських станцій забороняється обговорювати
питання міжнаціональних та міжрелігійних відносин, політичної діяльності,
вести розмови стосовно комерційних справ, закликати до зміни державного
устрою, військових дій, проявляти відвертий цинізм та нетактовність по
відношенню до кореспондента або третьої особи.
. На жаль, деякими аматорами елементи гібридної війни перенесені й на
аматорські діапазони. Тому керівники дитячих радіостанцій змушені
пояснювати дітям про причини уникнення частот 7,050; 7,055 та 3,700
мегагерців. На часі це явище є чи не найбільшою складністю неформального
характеру перед педагогами-керівниками дитячих станцій. Детальніше на цю
тему можна почитати у статті «Дети и эфир» за посиланням: http://nosivka-
syut.at.ua/blog/ur4rww_radiostancija_nosovskoj_sjut/2014-12-18-23 .
Слід зазначити, що орієнтовні форми, трафарети і інші розробки є
необхідними на початкових етапах підготовки операторів. Основні ж навички
проведення QSO здобуваються кожним оператором індивідуально у процесі
безпосередньої роботи в етері. Однак самостійна робота підростаючого
оператора має весь час контролюватися керівником, з метою уникнення появи у
лексиконі почутих від інших операторів жаргонних, або не типових для
радіоаматорства слів, виразів тощо.
Проводячи повсякденні зв’язки, початкуючі оператори все частіше
починають звертати увагу, що в етері присутні російська і англійська мови.
Часто можна почути польську, болгарську, німецьку. Деякі зарубіжні
оператори можуть покликати англійською, а якщо оператор не відповів, то
перейдуть на російську, якою у Європі володіють немало радіоаматорів.
Зазвичай, у межах слів, необхідних для здійснення QSO. Тому початківець має
знати, що станції, яка позвала для встановлення радіозв’язку, слід відповідати
на мові її оператора. І якщо з російською проблем загалом не виникає, то
англійську треба вчити, про що буде далі.
Василь Кияниця.
https://drive.google.com/file/d/0B2iaVF5ybvuYazMzVDhQSGxrb1k/view
http://wikinosivka.info/index.php/%D0%9F%D1%96%D0%B4%D1%80%D1%83%D1%87%D0%BD%D0%B8%D0%BA_%D0%B4%D0%BB%D1%8F_%D1%82%D1%80%D0%B5%D0%BD%D0%B5%D1%80%D1%96%D0%B2_%D1%8E%D0%BD%D0%B8%D1%85_%D1%80%D0%B0%D0%B4%D1%96%D0%BE%D0%B0%D0%BC%D0%B0%D1%82%D0%BE%D1%80%D1%96%D0%B2