Готуємо майстрів спорту
Работа с молодежью |
Частина 8. Попередня частина тут.
Участь у змаганнях юних операторів
Участь у змаганнях – це концентрований звіт про загальну
підготовленість спортсмена-оператора колективної радіостанції. За короткий
час (зазвичай, 1-2 години) юний радіоспортсмен має продемонструвати весь
арсенал набутих ним знань і навичок у процесі навчання у гуртку. При цьому,
до практичного застосування знань і фактичної їх демонстрації, додається
вимога оперативного управління обладнанням радіостанції: налаштування
частот для роботи на пошук, або на загальний виклик, вибір частот, дотримання
встановлених Положенням про змагання меж діапазону. Вміння за максимально
короткий час знаходити вільні частоти для здійснення загальних викликів.
При роботі голосом (режим SSB) спортсмен має вимовляти слова з
максимальною розбірливістю, щоб уникати можливих перепитувань чисел
контрольних номерів, що затримує темп зв’язків. Спортсмен має вміти швидко
приймати інформацію від інших спортсменів (кореспондентів) з максимальною
зібраністю і концентрацією уваги, не відволікаючись на інші чинники, впродовж
усієї тривалості конкретного змагання (тесту).
Розпочинати підготовку юних радіоспортсменів до роботи у змаганнях
слід з тренувань ведення «тестових зв’язків» на малопотужних станціях, як це
вже розглядалося вище.
Схема проведення «тестових зв’язків» у телефонному режимі:
Наша станція – UR4RWW (Україна-Роман-Чотири-Роман-Василь-Василь)
Інша станція – UR6GWZ (Україна-Роман-Шість-Галина-Василь-Зинаїда)
Інша станція здійснює загальний виклик:
Всім ЮТ, працює Україна-Роман-Шість-Галина-Василь-Зинаїда, Україна-
Роман-Шість-Галина-Василь-Зинаїда. На прийманні!
Наша станція, точно налаштувавшись на частоту виклику:
Україна-Роман-Чотири-Роман-Василь-Василь (у залежності від умов
приймання, можна кличний повторити 2 рази)
Інша станція:
Україна-Роман-Чотири-Роман-Василь-Василь вам номер 012010 (нуль-
дванадцять-нуль-десять) На прийманні!
Наша станція:
Номер отримано. Вам номер 013009 (нуль-тринадцять-нуль-нуль-
дев’ять)
Інша станція:
Номер прийнято! Всім ЮТ, я Україна-Роман-Шість-Галина-Василь-
Зинаїда. На прийманні!
Як і при навчанні проведенню звичайних телефонних зв’язків, роль
«іншої станції» бере на себе керівник гуртка. Кличні знаки «інших станцій»
бере зі списку кличних знаків дитячих і молодіжних радіостанцій України (в
додатках).
Не зважаючи, що зв’язки носять тренувальний характер, майбутній
оператор і керівник фіксують їх олівцем, чи авторучкою на папері. Фіксуються:
хвилини, кличний знак кореспондента, переданий і прийнятий контрольні
номери. Після 10-15 хвилинного «тесту» здійснюється перевірка записаних
зв’язків (подібно до перевірки звітів у справжніх змаганнях).
Керівником аналізуються помилки, а також розбірливість написання літер
кличних знаків і цифр контрольних номерів. При необхідності, керівник
пояснює, що вимоги до розбірливості і чіткості написання, не забаганка. Це
потрібно для того, щоб при переписуванні зв’язків у звіт (чистовик)
максимально уникнути помилок, які негативно вплинуть на результат.
При наявності у колективі радіостанції досвідчених вихованців-
спортсменів, керівник гуртка періодично покладає роль тренера на них. Діти
напрочуд швидко тренують одне одного. Єдина засторога – все має бути під
контролем тренера, аж до отримання початківцем твердих умінь проведення і
фіксації «тестових зв’язків».
Коли керівник стає впевненим, що вихованець-оператор натренував
достатні навички, він може допустити його до продовження тренувань в умовах
реального етеру. Для цього найкраще підходить участь у тренувальних
змаганнях (тестах), які періодично організовуються на аматорських діапазонах.
Розклад таких тренувальних тестів є постійно доступним на сайті
www.ur6gwz.at.ua .
За реальних умов, приймання інформації може здійснюватися двома
способами: ручним записом кличних знаків кореспондентів, контрольних
номерів, часу зв’язку та діапазону на аркушах паперу, як це робилося під час
тренувань на малопотужних станціях. Або набором необхідних даних на
клавіатурі персонального комп’ютера, чи ноутбука, з використанням
відповідної Contest-програми.
Останній метод є більш прогресивним і суттєво оперативнішим за
«ручний», бо фактично з клавіатури мають набиратися тільки кличні знаки
кореспондентів і прийняті контрольні номери. Всі інші необхідні дані (час,
діапазон, переданий номер) фіксуються комп’ютером в автоматичному режимі,
що суттєво полегшує роботу операторів і зменшує шанси на помилки. Проте
такий спосіб фіксації QSO вимагає від спортсмена вільного володіння
клавіатурою ПК у режимі латиниці. Керівник радіостанції, який прагне
підготувати спортсменів найвищого ґатунку, має вивченню клавіатури дітьми
надати достатньо часу і терпіння.
Тому дуже добре, коли від самого початку роботи юного оператора у
реальному етері, він буде привчатися не до паперової фіксації радіозв’язків, а до
клавіатурної. Для цього трансивер радіостанції має бути технічно і програмно
пов’язаним з комп’ютером. Має бути встановлена програма для ведення
електронного апаратного журналу. Для участі у змаганнях на ПК
встановлюється спеціальна «тестова» програма, за вибором керівника
радіостанції.
Наприклад, на радіостанції UR4RWW, декілька років використовується
програма «5MContest». Відпрацьовано понад 150 змагань різних рівнів, від ЮТ
до чемпіонатів світу – претензій до програми нема. Налаштування програми
«5MContest» під дитячі змагання здійснюються у блоці MINITEST, де можна
встановити будь яку кількість турів і будь яку тривалість туру. Фіксація
повторів – миттєва. Інтерфейс програми виразний, а гнучкість налаштувань –
практично бездоганна. Подобається і дорослим, і дітям.
Схема проведення «тестових зв’язків» у телеграфному режимі:
Схема телеграфного радіозв’язку:
Наша станція – UR4RWW
Інша станція – UR6GWZ
Робота на пошук кореспондентів (на підбір)
Інша станція здійснює загальний виклик:
TEST UR6GWZ UR6GWZ TEST ЮТ
Наша станція (максимально точно налаштувавшись на частоту):
UR4RWW
Інша станція:
UR4RWW 122022
Наша станція
TU 142023
Інша станція:
R UR6GWZ TEST
Робота на загальний виклик (RUN)
Наша станція:
UR4RWW UR4RWW TEST ЮТ
Інша станція:
UR6GWZ
Наша станція:
UR6GWZ 141035
Інша станція:
R 131037
Наша станція:
TU UR4RWW TEST
Як бачимо, радіообмін в тестах максимально лаконічний. Це вимагає від
оператора зосередженості, уваги і чіткого володіння обладнанням станції,
клавіатурою ПК. При роботі на пошук, дуже важливо навчити дітей точному
налаштуванню на сигнали кореспондентів. Тональне суміщення частот (власної
і кореспондента) потрібно робити максимально досяжним. Ця навичка в
оператора, шляхом тренувань, доводиться до «автоматизму». Оператор має
тримати у своїй пам’яті тональність телеграфного сигналу свого трансиверу і,
знаходячи кореспондентів, максимально швидко наближувати тональності їх
сигналів до тональності власного сигналу. І тільки тоді – звати. З часом, на
шляху до майстерності, оператор стане відходити від натренованої навички,
щоб, скажімо, виділити свій сигнал на фоні сигналів інших станцій, які
одночасно з ним, також кличуть обраного кореспондента.
Всі трансивери забезпечують можливість зміщення власної частоти
відносно частоти кореспондента (т. зв. “розстройка частоти”). Слід пояснити
учням, що у телеграфних змаганнях її використання має бути вкрай обмеженим.
А, якщо внаслідок умов, «розстройку» довелося застосувати, то її слід
повертати у нульове значення (вимикати) відразу після завершення QSO. Якщо
цього не зробити (забути зробити), то сигнал власного передавача опиниться
вище, або нижче сигналів кореспондентів і ваші виклики вони стануть вважати
адресованими іншим станціям. Це важливо.
Для тренування вміння операторів суміщати частоти може бути
використаний найпростіший звуковий генератор у якому частоту можна
встановлювати орієнтовно у межах від 100 до 1500 Гц. Вихід цього генератора
робиться на невеличкий гучномовець. Керівник гуртка встановлює звук
довільної частоти, вмикає його на дві-три секунди і, вимкнувши, відразу
повертає ручку регулятора тональності в одне з крайніх положень. Учень, який
чув звук, має по пам’яті, на слух, відтворити положення ручки генератора з
максимальним суміщенням тональності почутого звуку. Такі тренування слуху
дітям цікаві і подобаються. Зазвичай, керівникові досить тільки організувати
перші два-три тренування. А далі – діти самі тренують одне одного.
Василь Кияниця
https://drive.google.com/file/d/0B2iaVF5ybvuYazMzVDhQSGxrb1k/view